Soler García de Oteyza, Guillermo (2012) Eco i distorsió: els conjunts de música moderna a la Barcelona dels seixanta. Barcelona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya (Estudis sobre el Patrimoni Etnològic de Catalunya; 4), 120 p.
A la Barcelona dels anys seixanta, la irrupció de la música rock va suposar una petita revolució: grups d’adolescents amb els cabells cada cop més llargs se les van empescar per muntar conjunts artesans amb parents, amics i veïns per reproduir els sons estridents que arribaven de l’estranger. Tot i les dificultats de tota mena amb què van topar, finalment els «conjunts de música moderna» van contribuir decisivament a configurar una cultura juvenil i una identitat generacional que es contraposaven a la grisa realitat social del moment.
Basat en una vintena d’entrevistes als protagonistes, el llibre repassa la trajectòria de quinze d’aquests conjunts (per ordre alfabètic: Álex y los Findes, Los Catinos, Los Cheyenes, Els Dracs, Los Gatos Negros, Los Go-Go, Los Jóvenes, Lone Star, Los Mustang, Los No, Los Pájaros Locos, Pic-Nic, Los Salvajes, Los Sirex i Els Tres Tambors) i mira de descriure el context en què es van moure, així com la seva significació cultural i social.
L’obra és el resultat d’un treball de recerca becat per la Direcció General de Cultura Popular i Tradicional l’any 2008 i desenvolupat per Guillermo Soler (Tarragona, 1974). Soler és llicenciat en periodisme per la UAB i en antropologia social i cultural per la URV. Ha publicat llibres de temàtica castellera, una recerca sobre la joventut a Tarragona (com a coautor) i una monografia sobre el grup nord-americà de folk-rock The Byrds.
On es pot adquirir el llibre?
Moltes gràcies.
Hola Llorenç,
De moment el llibre només existeix en format pdf (clicant sobre la imatge l’obtindràs). Em consta que l’autor està fent gestions per aconseguir editar-ne una sèrie en paper. Si el vols en aquest format, et suggereixo que et posis en contacte amb ell a l’adreça guillesoler@yahoo.com
Salutacions,
Roger Costa