1a circular-
Dates: 22, 23 i 24 de novembre de 2019.
Termini per a presentar comunicacions: 14 d’octubre de 2019
Lloc: Andorra la Vella
Imatge: Cremada de Falles. Associació de Fallaires d’Andorra la Vella, 2013.
PROPÒSITS
L’any 2016 es va convocar a Vic, Capital de la Cultura Catalana 2016, un simposi amb l’objectiu de fer conèixer la gran diversitat de manifestacions que existeixen al calendari festiu al voltant del foc a la Mediterrània. Aquest primer simposi fou dedicat a la festa del solstici d’estiu, específicament als Focs de Sant Joan i a les falles pirinenques, recentment declarades Patrimoni Immaterial de la Humanitat.
Al 2017 es va convocar a Reus un nous simposi amb la voluntat d’analitzar les celebracions del cicle hivernal, des dels volts de Nadal fins a l’entrada de la primavera, destacant la festa de Sant Antoni com a celebració que consta amb un costumari riquíssim d’elements de foc.
Al 2018, a Gandia, i Capital Cultural Valenciana, es va voler tractar les particularitats d’un element singular de les festes del foc. Sota el subtítol de “Els sons del foc: la pirotècnia a les festes”, el simposi va analitzar el paper i la importància que han jugat els focs pirotècnics en el desenvolupament de les manifestacions festives, tant des del punt de vista etnològic, com artístic i normatiu.
Al 2019, al Principat d’Andorra, els diferents col·lectius fallaires mantenen viva la tradició de la cremada de falles i han estat impulsors de la candidatura de “Les festes del foc dels solstici d’estiu als Pirineus” inscrita al desembre de 2015 com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO.
Sota el títol de “Les simbologies i els rituals al voltant del foc” el simposi pretén analitzar el foc i la seva simbologia vinculada a rituals pagans, al calendari festiu cristià i a esdeveniments de la vida quotidiana. Per altra banda, i després d’haver passat uns anys de la declaració e la UNESCO, es vol radiografiar com incideixen aquests reconeixements en les diferents festivitats i si serveixen per consolidar i preservar el model de festa o si comporten problemàtiques que a priori no s’havien previst. També s’incidirà en el teixit associatiu que contribueix amb la seva pràctica a mantenir la tradició i la salvaguarda de les diferents festes del foc i que serveixen com a símbol d’identitat i de promoció econòmica i turística d’un determinat territori.
Àmbits
Es planteja una conferència inaugural doble: una xerrada teòrica entorn a la simbologia del foc i una específica dels fallaires de les Valls d’Andorra.
ÀMBITS DE TREBALL:
Hem estructurat el Simposi en tres àmbits de treball:
1) Salvaguarda i reconeixement de les festes del foc
2) Recerques realitzades en els darrers anys entorn a les festes de foc
3) Compartir la festa: presentació d’entitats, persones i publicacions
INSCRIPCIONS AL SIMPOSI
Des de setembre, cal formalitzar la inscripció enviant un correu electrònic a simposifoc@irmu.org amb les vostres dades:
Nom i cognoms:
DNI:
Institució / entitat (si escau):
Àmbit professional:
La quota de 45 € dona dret al dinar i al sopar de dissabte.
La quota de 45 + 15 € dona dret a rebre la publicació de les actes del Simposi, en format electrònic o paper.
L’organització facilitarà informació sobre allotjaments per a les persones que s’inscriguin al Simposi
L’assistència al Simposi és gratuïta i lliure, però la inscripció prèvia a les jornades dona dret a rebre’n el dossier i a la participació en diferents àpats
Comunicacions
Un cop feta la inscripció al Simposi, si hi voleu presentar una comunicació, cal enviar a simposifoc@irmu.org abans del 14 d’octubre de 2019, amb el títol de la comunicació i un resum d’una pàgina.
Un cop acceptada la comunicació per part del comitè científic, us comunicarem el dia i la hora de la presentació. L’organització podrà agrupar comunicacions de temàtica molt semblant en format de taula rodona.
Està previst que hi hagi una mostra d’audiovisual. Si teniu alguna proposta us agrairíem que ens enviéssiu títol, descripció i durada també a simposifoc@irmu.org
Organitza: Societat Andorrana de Ciències, Associació de Fallaires de les Valls d’Andorra, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i Institut Ramon Muntaner
Amb la col·laboració de: Govern d’Andorra, Comú d’Andorra la Vella, Càtedra d’Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus (CEPIP) de la Universitat de Lleida
Amb el patrocini de: Obra Social “La Caixa”
Més informació: Institut Ramon Muntaner e-mail: simposifoc@irmu.org
[…] IV Simposi Internacional Focs Festius a la Mediterrània. “Les simbologies i els rituals al voltan… […]