Palmira al Baix Ter

Entre el desembre de 1927 i el setembre de 1930 l’escriptora i folklorista Palmira Jaquetti va visitar les poblacions de Torroella, l’Estartit, Verges, Pals, La Tallada, Jafre, Tor i Canet. Hi va entrevistar desenes d’àvies i avis que li van cantar més d’un centenar cançons tradicionals d’aquests indrets, i ho va consignar tot en uns dietaris -Memòries de recerca- per a l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya.

Aquesta 2020 en commemorem el 125è aniversari del seu naixement i des del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya s’ha promogut l’Any Palmira Jaquetti per reivindicar la tasca d’aquesta escriptora excepcional. El Museu de la Mediterrània, com a antena de l’Observatori del Patrimoni Etnològic i Immaterial en matèria de música popular, i com a museu de territori enclavat al Baix Ter, ens hem adherit a aquesta celebració i hem promogut l’espectacle “Palmira al Baix Ter”.

“Palmira al Baix Ter”, produït per Bubulina Teatre, fa un recorregut pel territori i les cançons del Baix Ter de la dècada de 1920. Escrit i dirigit per Jordi Lara, interpretat per la cantatriu Elisenda Rué i amb guitarra clàssica i arranjaments d’Izan Rubio. L’espectacle inclou 10 cançons cantades pels avis del Baix Ter, que tornaran a sonar gairebé un segle després.

L’escriptor Jordi Lara ha realitzat la dramatúrgia en versió teatral d’alguns dels dietaris que Palmira Jaquetti va escriure en els seus viatges. En aquests dietaris, Jaquetti explica amb una prosa meravellosa el poble que es troba, el seu aspecte i arquitectura, el caràcter de les persones a qui entrevista a cada poble, i recull la partitura i la lletra de les cançons populars i tradicionals.

L’espectacle es va estrenar el divendres 21 d’agost de 2020 al Museu de la Mediterrània amb totes les entrades exhaurides setmanes abans, però amb la voluntat de que l’espectacle es pugui gaudir en diferents pobles del Baix Ter on Palmira Jaquetti hi feu estada.

Deixa un comentari