Des de l'any 1983, el CERE vol promoure estudis sobre la realitat comarcal i coordinar i impulsar iniciatives culturals i de coneixement de la Ribera d'Ebre.
El Centre d’Estudis de la Ribera d’Ebre us convida a la 14a Festa de la Jota. Enguany se celebrarà a la vila de Ginestar, on podreu gaudir d’una tarda plena de música, dansa i tradició. En aquesta edició hi participaran els Xeremiers de Llucmajor, que portaran el ritme i l’alegria de la jota mallorquina. També podreu gaudir de la bona música de la banda La Ginesta, una entitat referent al territori i amb molta tradició.
El Centre d’Estudis de la Ribera d’Ebre us convida a assistir al pròxim “Fem Safareig” que tindrà lloc el diumenge 21 de setembre a Riba-roja d’Ebre. L’activitat començarà a les 11.30 h als safarejos de la població (carrer calvari s/n). Serà una jornada divertida i, sobretot, molt dolça!
El Centre d’Estudis de la Ribera d’Ebre continua amb el cicle de converses a la fresca, amb una perspectiva feminista, mentre es fa un beure i es comparteixen propostes per fer una Ribera d’Ebre millor.
En aquesta trobada es repensarà el cos femení des de perspectives que qüestionen el relat tradicional. Sense tabús. Amb noves mirades. Amb llibertat.
El Centre d’Estudis de la Ribera d’Ebre us convida a una nova edició de la presentació de l’exposició itinerant «Fem Safareig», a càrrec de la conservadora i restauradora Llum Cubells. Es tracta d’una proposta cultural que reivindica els espais tradicionals de socialització i treball de les nostres àvies, els rentadors, com a símbol d’identitat i memòria col·lectiva.
Aquesta vegada ens trobarem a Benissanet, on podrem assistir a la xerrada “La dona en el cançoner de l’Ebre” a càrrec del filòleg Josep Sebastià Cid. També tindrem l’oportunitat de visitar el refugi de la Font Gran, construït per les dones mentre els homes eren a la batalla, i podrem escoltar algunes de les veus protagonistes immortalitzades en un audiovisual que es projectarà durant la visita.
El 23 de febrer de 2025, a les 11 hores, diumenge immediatament anterior al dijous Llarder, és a dir, ja tenint tot a punt d’inici del Carnaval, impartirem la conferència amb aquesta temàtica tan complexa.
El Carnaval és, essencialment, festa, una festa que generalment, com diu el refrany popular, cau el mes de febrer, moment en què la natura experimenta determinades pulsions -en tots els sentits- que avancen o pressuposen ja la primavera.
A partir de veus expertes de l’Antropologia Social i Cultural (entre d’altres, Caro Baroja, Prat, Velasco, Brisset), el Folklore (Gaignebet), la Història cultural, la Semiologia i la Comunicació (Bajtin, Eco…) i molts altres referents, afegint la nostra pròpia experiència etnogràfica i personal, s’intentarà trobar l’origen del Carnaval, s’exposaran les manifestacions carnavalesques en els seus múltiples vessants, tot i que centrant-nos més en les anomenades, fins fa poc, com a rurals davant les urbanes (sense menyscabar-les tampoc). Sense oblidar-nos, com calia esperar, de com se celebren els carnavals a Ascó, amb disfresses ben originals.
Intentarem ordenar i reordenar els rituals més diversos i complexos d’aquest Carnaval ja globalitzat, desentranyant els seus símbols bàsics constituents, les seves estructures bàsiques que diria Lévi-Stgrauss (especialment la màscara). I tot això per trobar-li el sentit o els sentits al Carnaval, o potser hauríem de dir que cada Carnaval té el seu propi sentit i cada persona ho viu i ho sent de forma diferent a les altres…
Però a Antropologia sempre busquem, no el diferent, ni tampoc només el comú, sinó i sobretot, el comú en les diferències, es tracti del Carnaval, es tracti de qualsevol altra expressió de la Cultura Humana.
En el marc de la Festa Major de Sant Antoni el pròxim divendres presentarem l’exposició Fem Safareig a la vila de Garcia. Es tracta d’una proposta cultural que reivindica els espais tradicionals de socialització i treball de les nostres àvies, els rentadors, com a símbol d’identitat i memòria col·lectiva.
El pròxim dimarts 3 de desembre realitzarem un segon taller de recuperació de la memòria a la biblioteca de Móra la Nova.
Els tallers de recuperació de la memòria s’emmarquen dins del projecte La construcció de la pau i la recuperació de la memòria democràtica a la Ribera d’Ebre. Una perspectiva interseccional, etnogràfica i educativa d’aplicació i de transferència de coneixement des de l’antropologia sociocultural. L’equip d’investigació està integrat per Julieta Olaso (UAB), Virginia Fons (UAB) i Sandra Ordoño (CERE).
L’objectiu del projecte és recuperar les memòries en perill de desaparició, sobretot les dels últims testimonis directes que queden majors de 85 anys. Es tracta d’un treball urgent i molt necessari tant per a comprendre les característiques i les conseqüències d’una etapa tan important i devastadora com va ser la Guerra Civil, com per a identificar i analitzar les característiques, les conseqüències i les petjades del franquisme en la nostra societat actual.
L’activitat anirà a càrrec de la Dra. Julieta Olaso, qui presentarà el projecte i explicarà els mètodes per fer entrevistes i recuperar la memòria i fomentar la sensibilització dels valors democràtics i de la cultura de la pau. Per acabar, les persones assistents, si ho desitgen, podran compartir les seves experiències personals i familiars i formar part del projecte de recuperació de la memòria.
Uneix-te a una jornada especial als rentadors de la Torre de l’Espanyol!
Vine el diumenge 1 de desembre als rentadors de la Torre de l’Espanyol per gaudir d’un matí ple d’activitats: Aprendrem a fer sabó com ho feien les nostres iaies amb Enriqueta Montané, coneixerem les plantes del nostre territori que ens poden aportar molts beneficis de la mà d’Anna Català i també podreu gaudir de l’exposició Fem Safareig.
Aquesta iniciativa forma part de la ruta cultural “Fem safareig”, subvencionada pel Departament de Cultura, que connecta diferents safaretjos de la Ribera d’Ebre. Descobrirem la seva història i com aquests espais han estat testimoni de la nostra identitat cultural i comunitària, especialment vinculada al paper de les dones.
El pròxim dilluns 18 de novembre realitzarem el primer taller sobre recuperació de la memòria a la Biblioteca Comarcal de Móra d’Ebre.
Els tallers de recuperació de la memòria s’emmarquen dins del projecte La construcció de la pau i la recuperació de la memòria democràtica a la Ribera d’Ebre. Una perspectiva interseccional, etnogràfica i educativa d’aplicació i de transferència de coneixement des de l’antropologia sociocultural. L’equip d’investigació està integrat per Julieta Olaso (UAB), Virginia Fons (UAB) i Sandra Ordoño (CERE).
L’objectiu del projecte és recuperar les memòries en perill de desaparició, sobretot les dels últims testimonis directes que queden majors de 85 anys. Es tracta d’un treball urgent i molt necessari tant per a comprendre les característiques i les conseqüències d’una etapa tan important i devastadora com va ser la Guerra Civil, com per a identificar i analitzar les característiques, les conseqüències i les petjades del franquisme en la nostra societat actual.
L’activitat anirà a càrrec de la Dra. Julieta Olaso, qui presentarà el projecte i explicarà els mètodes per fer entrevistes i recuperar la memòria i fomentar la sensibilització dels valors democràtics i de la cultura de la pau. Per acabar, les persones assistents, si ho desitgen, podran compartir les seves experiències personals i familiars i formar part del projecte de recuperació de la memòria.
Estem emocionats d’anunciar la segona edició de Fem Safareig als rentadors de la Serra d’Almos! Amb aquesta iniciativa, continuem reivindicant els safarejos com a espais de memòria viva i comunitat.
Al llarg de la història, aquests llocs han estat fonamentals per a les comunitats, on les dones compartien tasques, experiències i teixien xarxes de solidaritat. Aquesta jornada celebrarem la seva importància a la nostra identitat col·lectiva.
Grup convidat: Terrae, Música de tradició ebrenca, ens acompanyarà amb les seves melodies, enriquint l’experiència amb la seva música arrelada a la cultura ebrenca.
Per acabar, el grup Pervers farà un recital de poemes.
Veniu a «fer safareig» amb nosaltres i gaudiu d’una jornada plena de cultura, memòria i música!