Néstor García Canclini, Francisco Cruces, Maritza Urteaga Castro Pozo (Coords.). Jóvenes,Culturas urbanas y redes digitales. Barcelona/Madrid: Ed. Ariel/Fundación Telefónica, 2012, 301 p.
Es continuaran editant llibres? L’industria musical i la del cinema desapareixeran degut a les descarregues a Internet i la pirateria? Aquests dubtes s’il·luminen d’una nova manera a l’explorar els hàbits culturals i creatius dels joves. El present estudi no tracta d’entendre nomes la lògica canviant del consum. Es proposa també conèixer com s’organitzen els artistes visuals, els editors independents, els musics i també els joves que assajant en activitats noves –VJs. coolhunters, hackers- com treballar, informar-se i comunicar la seva creativitat. Part del que els motiva és la urgència de aconseguir feina i sobreviure en societats estancades o en retracció. La seva imaginativa invenció de nitxos laborals i l’ús avançat de tecnologies i xarxes socials són recursos per trobar lloc quan la cultura s’expandeix i les noves generacions reben més educació, però l’actual model econòmic fa difícil que s’incorporin. La present investigació ofereix un diagnòstic des dels actors: revela com els joves detecten les contradiccions i oportunitats.